onsdag 3 november 2010

Att leva sunt

Jag har aldrig varit en nyttighetsmänniska. För det mesta väljer jag de tillfälliga njutningarna framför sådant som jag vet att min hälsa i längden skulle tjäna på. Däremot inte sagt att jag är överdrivet onyttig - det är jag inte. Jag är bara för lat för att ge mig ut och springa regelbundet och jag undviker inte heller godsaker. 

Men nu har jag bestämt mig för att förändra min livsstil till det bättre! Jag tänker dock inte bry mig om att förbättra min diet, utan enbart fokusera på att träna mer. Jag känner till mina egna tillkortakommanden och därför vet jag att jag måste börja litet för att det ska leda någonstans. Finns det egentligen någon som klarar av att bryta med alla dåliga vanor på en och samma gång? 

Hur som helst tror jag att jag kommer att lyckas bra. Jag har känt mig motiverad till att satsa på fysiska aktiviteter länge, ända sedan jag kom till Svenska skolan faktiskt. Det finns ju så många idrottsmöjligheter häromkring! Man kan simma, gå på gym, löpa, ta danslektioner, spela tennis eller rida, för att nämna några av alternativen. 

Personligen tänker jag nog satsa på att simma, gå på gym, löpa och spela tennis. Simma har jag beslutat mig för att göra åtminstone varannan dag. Jag har redan tjuvstartat och tycker att det känns jättehärligt! Lite kallt visserligen, men när man har kommit igång märker man det inte längre.
I övrigt blir det väl något annat träningstillfälle i veckan, och då är jag fri att välja det jag känner för. Har ju Idrott och hälsa A på schemat också, så jag nöjer mig med simningen + gymma/löpa/spela tennis. Det är förmodligen lagom för mig.

Jag kanske har sagt det förut, men visste ni förresten att kroppen blir mycket bättre på att ta upp syre när man befinner sig så högt upp som vi i Nairobi gör? Det kommer jag att tjäna på om jag satsar på att löpa när jag återvänder till Sverige igen!

1 kommentar:

  1. simma är ju en fantastiskt bra träningsform, man får liksom allt i ett, kondition, muskler, fettförbränning.

    och ja, jag har fått kommentarer om det tidigare också, att gossips kopierar. det trista är väl att folk inte vet om något annat än gossips, så hon kommer undan med att kopiera mina inlägg. Hon kopierar mycket från FS också har jag sett. :) men när min blogg blir större kommer det bli svårare att kopiera mina inlägg, för fler och fler kommer ju då märka av det. :) jag får hålla mig till tåls till dess :)

    SvaraRadera