fredag 20 augusti 2010

Resan till Nairobi

För knappt ett dygn sedan anlände jag, Karin och Christoffer här i Nairobi efter att ha rest i ungefär 15 timmar. Själva flygturerna var inte särskilt långa, men vi fick vänta flera timmar vid varje flygplats och det var det som gjorde att resan tog sådan tid. Allt som allt har vi stannat till vid fyra flygplatser, om man räknar med Arlanda. Personligen tycker jag att flygplatsen i Kairo var mest intressant, för på många sätt liknade den inte någon flygplats jag har besökt förut. Till exempel var personalen slappare (de kroppsvisiterade inte ens personer som det pep om i säkerhetskontrollen!), vilket kanske inte var så jättebra ur säkerhetsperspektiv men som garanterat gjorde att vi kom igenom kontrollerna snabbare. Det var också kul att se vilken annorlunda kultur de har där, eftersom islam har haft en stor påverkan på landet. På flygplatsen fanns därför bland annat bönerum och många personer var klädda i speciella kläder.
Christoffer och Karin bjuder på leenden i flygplatsen i Kairo. Lägg märke till de vitklädda männen i bakgrunden! Det var hyfsat vanligt att se män klädda i sådana fotsida klänningar där. Kvinnorna var för övrigt också klädda i liknande vita plagg, men vissa hade niqabs och hijabs.

Men nog om Kairos flygplats. Vi kom fram till flygplatsen i Nairobi runt 4 på natten lokal tid, och där fick vi fylla i blanketter och betala 25 dollar för att få visum. Vi fick också lämna fingeravtryck från alla våra fingrar och så blev vi fotograferade. Har aldrig lämnat fingeravtryck hos någon myndighet förut vad jag minns, så det var en ny upplevelse. Efter det blev vi hämtade av några från skolan och körda på en gropig väg till Svenska skolan i Nairobi. Det var becksvart när vi kom fram, så vi såg i princip ingenting av skolan, men vi fick en liten guidad tur ändå. Jag tänker dock berätta senare om hur det är här på skolan, samt visa bilder härifrån. Ni får tygla er nyfikenhet tills nästa inlägg!

6 kommentarer:

  1. Jag ser fram mot att få följa ert år i Kenya i ord och bild.
    /Karina

    SvaraRadera
  2. Wow, fantastiskt att de har en så slapp säkerhetskontroll! Det hade jag aldrig kunnat föreställa mig. Och vad otroligt det måste ha varit att behöva ansöka om visum på det sättet - mitt i natten och allt. (Jag har ju aldrig varit utanför varken Europa eller EU, om man inte räknar med min tio minuter långa vistelse i Norge med bil, oj vad exotiskt). Jag börjar verkligen ifrågasätta mitt val nu, men å andra sidan börjar jag skolan i morgon och kommer att mötas öga med öga med det jag vet att jag skulle sakna för mycket.

    Och jag saknar er redan, konstigt va? För på sätt och vis är det som om ni aldrig åkt. Vi träffas inte så ofta och att ta för självklart att ni befinner er i en annan skola i ett annat land på en annan kontinent med ett annat språk och annan kultur är inte det lättaste. För mig har din bild av er på flygplatsen inte riktigt kunna tala för sig själv, jag har svårt att tänka mig att det där är Egypten utan att det egentligen är Arlanda (fast med män klädda i vita fotsida klänningar).

    Och nu vill jag höra om skolan! Nuuuu! Jag vill inte vänta längre. Ta med i dina beräkningar att där du upplever en helt ny värld ligger jag i min säng och överväger huruvida jag ska gå och äta frukost eller ligga kvar och läsa.

    Och slutligen - vi får prata på facebook om tider då du kan vara på msn eller skype så att vi kan prata så ofta det bara går!

    Love you madly - framför detta till de två andra
    Siri

    SvaraRadera
  3. Och gud - jag glömde nästan - CHILI HAR RAKAT SIG! Hur i himlens namn hände detta? Varför, o varför? Han ser inte ut som en nomad längre, snyft...

    SvaraRadera
  4. Jag ska påbörja inlägget om internatet nu, men har så fullt upp hela tiden så det är lite svårt. Framför att du älskar dem galet mycket idag! Och när det gäller Christoffer så ville hans mamma att han skulle raka sig, haha!

    SvaraRadera
  5. Haha, alla äventyr under resan... De utgör ett kapitel för sig själva XD

    SvaraRadera
  6. Woooh!!~ Karin och Christoffer! :D o Christoffer har rakat sig! ~ xD Anna du får ta o bjuda oss en bild på dig själv snart!! ;) <3 // Vivi~

    SvaraRadera