torsdag 26 augusti 2010

Skolstart

Precis som i Sverige har skolundervisningen här dragit igång, men eftersom allt fortfarande är så nytt för oss elever på Svenska skolan har vi haft ett specialschema med färre lektioner och fler gruppaktiviteter (brännboll, volleyboll o.s.v.). Igår var det till och med ordnat så att vi elever fick ta en rundtur i stan med skolans buss! Det var mycket uppskattat. Mjukstarten överhuvudtaget har varit riktigt trevlig och välbehövlig.

En sak jag gillar med Svenska skolan är just det att man bor så nära skollokalerna. Jag börjar 8.30 varje dag, men eftersom jag bor knappt fem minuter från lektionssalarna behöver jag inte gå upp tidigt alls. Tyvärr är det dock rysligt kallt om morgnarna! Det kanske är svårt att tro det med tanke på att Nairobi ligger vid ekvatorn, men så är det. Det är först vid lunchtid som värmen kommer, och då gäller det att ha koll på var man förvarar solfaktorn! Solen är väldigt stark här och man bränner sig lätt. Tack och lov har jag inte bränt mig än i alla fall, men det lär nog hända förr eller senare.

Nej, ska sova nu. Jag som brukar kunna vara uppe hur länge som helst har blivit extremt trött av mig sedan jag kom hit. Dessutom stängs internet av om en kvart och då finns det ingen anledning att stanna uppe ändå. Tips till alla föräldrar som har svårt att få sina barn att gå och lägga sig om nätterna: stäng av internet! Det krävs i princip inte mer än så. 

Godnatt!

5 kommentarer:

  1. Fast det stämmer inte - internet stängs inte av vid midnatt (känns lite illa att jag har koll på det dock XD)

    SvaraRadera
  2. Det SKA stängas av vid midnatt xD Men de kanske inte har orkat köra igång det än?

    SvaraRadera
  3. Det förvånar mig inte ett dugg att Karin har koll på vad som händer vid midnatt. Du har ju gott påbrå vad gäller nattsuddande!
    Det skulle vara intressant att se vad som skulle hända här hemma om jag kunde fixa avstängning av internet vid midnatt..

    SvaraRadera
  4. Hhihi, det finns andra saker och göra även om man är utan internet kära nana-chin :D <3 hihi xD hope that you had a sweet dream ;) Verkligen kul att kunna följa me på "dina" upplevelser där borta i Nairobi :3 Hoppas vi håller kontakten i fortsättningen <3

    SvaraRadera
  5. Det finns mycket annat att göra - hemma brukar jag tvärtom ha mer problem med att jag stannar uppe för länge med en bra bok än med datorn... Men här har jag ju inte lika många bra böcker bredvid sängen :(

    SvaraRadera