tisdag 5 oktober 2010

Masai Mara del 2

Under helgen i Masai Mara åkte vi samhällselever på safari tre gånger, så jag hann ta riktigt många bilder! Jag har försökt att välja ut de bästa. 

Jag kan förresten meddela att jag nu har sett alla djur som tillhör "the Big Five", det vill säga leopard, lejon, noshörning, elefant och buffel. Leoparden såg jag dock på ganska långt avstånd och den låg dessutom och gömde sig i ett träd. Samma sak gällde noshörningen, förutom det där med trädet då. Man kan inte få allt här i livet! Men jag är riktigt nöjd ändå.

En lejonhona som är ute på en eftermiddagspromenad. Vi såg förresten väldigt många lejon i Masai Mara, däribland en lejonhane!
Giraffer har jag nästan tröttnat på vid det här laget. Märklig sak att säga verkligen, men ärligt talat är det som om de finns överallt i Masai Mara!
Jag vet inte vilken art den här fågeln tillhör, men den ser i alla fall häftig ut!
Ser ni flodhästen? Bakom den finns en liten flodhästunge, men jag vet inte om just den går att se på den här bilden.
Elefantmamma/-pappa och elefantunge!
Gamar!
En stor buffelhjord.
Triss i geparder!
Jag tycker att geparder är otroligt vackra. Särskilt pälsen!
Gnuer. Vi var i Masai Mara under slutetappen av "the wildebeest migration", eller gnumigrationen (jag har ingen aning om det ordet verkligen finns i svenska språket). Fler än 1,4 miljoner gnuer migrerar varje år från Tanzania till Kenya. Det är ganska mäktigt, eller hur?

2 kommentarer:

  1. fantastiska bilder! speciellt den på bufflarna, landskapet ser verkligen oändligt ut!

    SvaraRadera