onsdag 27 oktober 2010

Sådant man saknar

Sedan jag skrev sist har jag börjat må mycket bättre. Jag har följt läkarens råd till punkt och pricka, och det verkar som om han visste vad han talade om (som tur var), för nu kan jag till och med svälja utan problem! 
Det han sa går dock stick i stäv med det andra i min omgivning menar. Vissa har till exempel tipsat om att det är bra med glass när man har halsfluss, men det får jag inte ens äta. Inget kallt, sött, kryddigt eller syrligt/surt är tillåtet. Lite tråkigt att dricka varmt vatten till maten varje dag, men annars är det faktiskt helt okej. 

Förresten har jag tänkt en del på vad jag saknar allra mest med att bo hemma i Sverige. Jag har ju varit i Kenya i ungefär tre månader nu, så jag har haft gott om tid att gå runt och längta efter saker och ting. Följande har jag kommit fram till att jag saknar allra mest:
  • Familjen och vännerna!
  • Varma bad. Jag gissar på att det inte finns något badkar på internatet.
  • Saltlakrits, eller svenskt godis överhuvudtaget. Men mest saltlakrits! 
  • Rörelsefrihet. Hemma kan jag ta promenader om kvällarna.
  • Bra internet!
  • Ett privatliv. Lite svårt att upprätthålla ett sådant på ett internat.
  • Tystnad. Vad fridfullt det kommer bli när man sover i sin egen säng igen, vad lätt att somna! Ingen som dunkar i väggarna och ingen som spelar hög musik. 
Kan hända att jag har missat något, det är lätt hänt. Men ni kan ju alltid påminna mig om det är något uppenbart jag har glömt!

Hoppas alla mår bra! Önskar er en bra dag.

2 kommentarer:

  1. Jag har aldrig varit bortrest så länge som ni är men jag känner igen iakttagelsen att man efter en tid hemifrån uppskattar och kanske saknar det man tagit för självklart.
    När ni kommer hem och har allt det ni saknar idag kommer ni nog sakna en del av det som är ert liv på internatet och i Kenya.
    Jag tror att det är bra att sakna och längta ibland. Då blir man bättre på att uppskatta vad man har och att värdera det som är viktigt i livet.

    SvaraRadera
  2. packa på mycket saltlakrits i tätförslutna påsar eller något :)

    och jag kan säga att din kommentar verkligen är den bästa! Äntligen uppmärksammar någon att jag inte stavar fel, särskriver mm. visst, jag är ju mänsklig så slarvfel kan väl möjligen förekomma, men dom är få.

    grymt att åka bort så lång tid!

    SvaraRadera