söndag 19 september 2010

Dagens utflykter

Som jag har sagt tidigare får man välja vad man vill göra om helgerna. Ingen tvingar med en till något när det gäller ej schemalagda dagsutflykter. Den här lördagen valde jag och några till att åka på TEDx (tack Christoffer som ordnade med allt!) och Earth Dance.

TEDx är ett inofficiellt TED-event. För er som inte vet (och jag antar att ni är ganska många) så står TED för Technology, Entertainment och Design. Ursprungligen utgjorde TED en plattform för föreläsningar inom dessa områden, men de senaste åren har de utökat verksamheten till att inkludera alla möjliga ämnen. Just det TEDx-event vi var på hette "Green City in the Sun" och tog upp Nairobis utveckling ur ett miljöperspektiv. Det var ca tolv föreläsare där, varav en var en norrman som startat företaget Kyoto Energy. Hans tal var väldigt intressant och det var roligt att se när han demonstrerade företagets olika uppfinningar. Jag rekommenderar alla att gå in på Kyoto Energys hemsida och titta runt! Tänk vad dagens teknik kan göra.

Earth Dance var något helt annorlunda. Det var en enda stor fest i miljöns namn. Fint att de gör det för miljön och att delar av intäkterna går till det, men det fanns ingen som helst miljöfokus i övrigt. Jag kände nästan att det där med miljön bara var en ursäkt för att dricka sig vinglig och röka på tills man inte visste var man befann sig längre. Jag och Karin åkte därifrån efter en knapp timme. Nej, kombinationen dålig musik, folk som spiller öl på ens sandaler, höga människor som tafsar och luft som känns som ren cigarettrök var inte särskilt lockande för mig. Men de hade goda cupcakes! 

Så nu sitter jag här i mitt rum. Jag tänker gå och lägga mig nu faktiskt, är riktigt trött. Är glad för att jag kommer vakna upp pigg imorgon, när många andra kommer vara bakfulla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar