fredag 10 september 2010

Foton från Kibera

Skolan har dragit igång på allvar nu med uppsatser, prov och allt vad det innebär. Jag har helt enkelt inte lika mycket tid längre. Men jag tänkte att jag skulle kämpa lite den här helgen och på så sätt förhoppningsvis få det lite lugnare nästföljande vecka. Tills vidare får ni hålla till godo med två av mina bilder från Kibera, den förmodade näst största slummen i hela världen (man vet inte riktigt hur många som bor där). Där finns varken rinnande vatten eller elektricitet, vad jag har förstått, och sopsorteringen är helt uppåt väggarna! Dessutom har bristen på toaletter gett upphov till så kallade "flying toilets" - med andra ord plastpåsar som folk har uträttat sina behov i och sedan slängt ut på gatan. Olika organisationer försöker lösa det här problemet, men än så länge verkar det inte som om någon lösning är i sikte.

Det är svårt att tänka sig att skjul som dessa utgör vissa människors hem och arbetsplatser.
Något jag överväldigades av vid mitt besök i Kibera är hur positiva alla verkar vara, trots misären. De slutar aldrig hoppas på en framtid med drägligare livsförhållanden. På väggar och murar har folk skrivit ner uppmuntrande ord och hur de vill att framtiden ska bli. En mening jag såg som jag tycker är fin är "pray until something happens". På bilden är en annons för Kibera Youth Self Help Group.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar