fredag 17 september 2010

Valet 2010

Igår hade vi skolval här på Svenska skolan. Resultaten kom redan samma kväll och är som följer:
  1. Moderaterna (17 röster)
  2. Miljöpartiet (10 röster)
  3. Folkpartiet (8 röster)
  4. Vänsterpartiet (7 röster)
  5. Socialdemokraterna och Feministiskt initiativ (4 röster vardera)
  6. Centern, Piratpartiet och Sverigedemokraterna (2 röster vardera)
  7. Kristdemokraterna (1 röst)
Föga förvånande är Moderaternas placering. På Svenska skolan har Moderaterna kommit etta i alla val sedan någon gång på 80-talet (om jag inte fick det hela om bakfoten, men det tror jag inte). Varför det har varit så pratade jag och Karin om lite igår, men av respekt för att Karin kanske inte vill ha sina åsikter publicerade här tänker jag inte spekulera i det just nu. Jag och hon råkar nämligen tycka lite likadant i den frågan.

Miljöpartiets placering är inte heller särskilt märklig. Ungdomar som har växt upp med ett ständigt närvarande miljötänk har säkert åsikter som liknar Miljöpartiets en hel del. Själv sympatiserar jag starkt med Miljöpartiets politik.

Vänsterpartiet är det parti jag röstade på. Jag hade faktiskt ingen speciell åsikt om dem förrän jag för några dagar sedan gick in på http://www.vansterpartiet.se/, men jag ångrar inte att jag gjorde det. Det första som mötte mig var såklart layouten på deras hemsida och det slog mig direkt att det här partiet har satsat på de som det ofta inte brukar satsas tillräckligt på. På sin hemsida har de förutom den vanliga texten även lättläst text, text översatt till andra språk och text anpassad till dem som vill göra ett skolarbete om Vänsterpartiet. De har till och med videor med teckenspråk! Det kallar jag imponerande och framför allt går detta helt ihop med hur jag själv resonerar. För mig är det viktigt att kämpa för att alla ska få samma chanser. "Vi är alla olika. Vi är alla lika." Man är lika mycket värd oavsett om man är invandrare, funktions- eller förståndshandikappad, homo-/bi-/transsexuell,  arbetslös eller anställd, ung eller gammal, kvinna eller man osv. Just det här står Vänsterpartiet för. Med det sagt håller jag självklart inte med dem när det gäller allt, men jag tror nog inte det finns någon med exakt samma åsikter som sitt favoritparti.

Sedan tänkte jag säga ett och annat om Sverigedemokraterna, men jag tvekar. Texten är klar, fast jag är inte säker på om jag vågar publicera den. Den är i alla fall starkt kritisk till Sverigedemokraternas invandringspolitik. Trampar jag någon på tårna om jag lägger upp den i ett separat inlägg?

3 kommentarer:

  1. Det är jättebra att ni följer med i livets val, själva ska vi gå och rösta nu. Att inte rösta betyder att den rösten går med lika andelar till alla partier, tänkvärt va... Så det är bättre att rösta även om man är osäker än att inte gå till valurnan.
    Jättekul att läsa dina berättelser och se bilderna Anna!

    SvaraRadera
  2. reaktionen kom från mamma. Kram.

    SvaraRadera
  3. Hej mamma!
    Vad kul att du kommenterat! Jag hoppas allt är bra med er därhemma. Om du ser det här får du hälsa Magnus, Erik och alla andra från mig! Kramar!

    SvaraRadera