tisdag 21 september 2010

Masai Mara

På lördag åker alla som går samhällslinjen till Masai Mara. Masai Mara ligger precis som Hell's Gate i Rift Valley, eller Östafrikanska gravsänkesystemet som vi säger på svenska. De senaste dagarna har vi matats med information om hur det kommer att bli där, och jag tänkte att jag kunde dela med mig lite av det som  har sagts.

Först och främst måste man resa dit. Det ser inte ut att vara speciellt långt från Nairobi till Masai Mara om man ser på kartan nedan, men tydligen tar det ett bra tag att åka dit med bil eller buss. Vi har fått höra att det kommer att ta sex timmar om vi har tur, men att det annars förmodligen tar runt åtta timmar. Detta beror på dåliga vägar. Det är bara första timmen vi kommer att kunna åka på asfalterade vägar, därefter lär vägarna vara i så dåligt skick att våra busschaufförer för det mesta kommer föredra att fortsätta köra i diket. Tydligen finns det också en smärre risk att vi inte kommer fram överhuvudtaget. Visst låter det helt ofattbart! Jag ser fram emot resan med spänning.

Bild tagen härifrån: http://www.maasaiamerican.org/maps.htm

När vi kommer fram till Base Camp där vi ska bo kommer vi få lite tid på oss att packa upp. Det är tänkt att vi ska bo tre och tre i tält, men det lär inte bli ett dugg trångt. Tälten är nämligen väldigt stora och de är dessutom möblerade. Det finns till och med olika rum i dem! Det verkar vara mycket bättre sanitära förhållanden där än vad det var i Hell's Gate. 

Efter att vi har packat upp kommer vi åka iväg på en tur ut på savannen. Hittills har jag varit på safari två gånger med skolan, men jag tror att det här kommer att bli en helt ny upplevelse. Jag har läst lite varstans att det är mycket lättare att se djur i Masai Mara, och det gäller inte bara de vanligaste arterna. När en av våra lärare var där för ett tag sedan sedan såg hon geparder! Egentligen behöver vi nog inte ens åka bort från Base Camp när jag tänker efter, vi kommer ju att ha djur precis utanför tältet (och möjligtvis inuti om vi glömmer  att stänga tältöppningarna). Det handlar dock mest om nyfikna små apor och gräsätande djur, så jag tror inte det är någon större fara.

Vi kommer också att få träffa massajer. Dels kommer det att finnas massajer som ska eskortera oss från tälten till receptionen om kvällarna (ifall att det skulle hända att ett och annat lejon trots allt låg och lurade i buskarna), dels kommer vi att få träffa massajerna i deras traditionella miljöer. Förra året tror jag att de elever som ville fick vara med och se på när massajerna slaktade en ko! Men jag vet inte säkert, jag läste det i en blogg från en av dem som gick på Svenska skolan då.

Kort och gott ska det bli kul att åka till Masai Mara. Det enda jag känner är lite tråkigt är det faktum att jag inte kommer kunna umgås med varken Karin, Christoffer eller Kasper. Klart att jag har vänner som går samhällslinjen också, men jag har inte varit med de lika mycket. Man kanske ska se det här som en möjlighet att lära känna dem? Ja, så får man nog göra. Nåja, nu ska jag snart iväg och dansa afrikansk dans! Kostar tvåhundra shilling per gång (tjugo kronor), men det är det utan tvekan värt.

3 kommentarer:

  1. Jag blir helt klart avundsjuk på allt du får vara med om Anna! Det låter så kul och spännande jämfört med vad som händer här hemma. Hoppas allt går bra, vi saknar dig så mycket!
    Mamma

    SvaraRadera
  2. Jag saknar er också! Hälsa alla och krama Erik från mig!

    SvaraRadera
  3. Heeelt klart bättre sanitära förhållanden än Hell's Gate X)
    Och massajerna utgör ca 80 % av personalen enligt vad jag hörde... Men ingen slaktad ko för oss iaf - inget jag sörjer över om man säger så ;)

    SvaraRadera