fredag 24 september 2010

Ett litet inlägg såhär på kvällskvisten

Allting är färdigpackat inför Masai Mara nu, kläder, toalettartiklar, vattenflaskor och viktigast av allt: resgodis! Tyvärr är inte resgodiset komplett, för saltlakrits går inte att finna någonstans i detta land. Det är knappt att det går att finna lakrits alls, faktiskt. Jag undrar hur det är tänkt att jag ska överleva, saltlakritsfantast som jag är (tack vare mamma!). 

På tal om godis så äter man sockerrör här i Kenya om man är sugen på något sött. Det står försäljare lite varstans med skottkärror fyllda med dessa bambuliknande rör. Att köpa en påse med sockerrörsbitar kostar bara tjugo shilling, alltså knappt två kronor. Man äter sockerrören genom att tugga på dem och sedan spotta ut dem när smaken har försvunnit. Det är ganska gott, smakar mycket fräschare än vad man skulle tro att socker  överhuvudtaget kan smaka.

Annan gatumat som är vanlig här verkar vara majs. Vi har en majskvinna strax utanför skolan, hon är väldigt trevlig. Ibland sitter hon där med hela familjen och grillar majskolvar. Karin, Christoffer, Kasper och jag köper ofta majs från henne. Hon gnider in majskolvarna med en blandning av chili och lime och det gör dem riktigt goda! Även hon tar tjugo shilling betalt.

Ska ta och gå och lägga mig nu! Vi hörs på måndag!

1 kommentar:

  1. Majskvinnan ♥ Så underbart gott! Och sockerrören, ofc :D

    SvaraRadera