måndag 6 september 2010

Hell's Gate National Park

Vilken helg, säger jag bara! Vi åkte iväg till ännu en nationalpark, den här gången Hell's Gate, där vi campade två nätter. Om dagarna vandrade vi i raviner, klättrade i berg och hade samarbetsövningar. Tyvärr kunde jag inte njuta av det särskilt mycket. För det första fanns där inte några trevliga bekvämlighetsinrättningar; toaletterna vi fick använda bestod av hål i marken. Som dass ungefär, fast det gick inte att sitta ner. Och för det andra visade det sig att jag hade och fortfarande har urinvägsinfektion.

Själva kombinationen hål-i-marken-toaletter och urinvägsinfektion upptäckte jag tidigt var inget vidare. Att överhuvudtaget campa i vildmarken med urinvägsinfektion är inte praktiskt. Det slutade därför med att jag fick åka tillbaka till internatet efter första natten så att jag kunde ta en sväng förbi Nairobi Hospital. Sjukhuset var väl som vilket sjukhus som helst i Sverige, förutom att det var ett krångligare system och man fick vänta mycket mer. Men personalen var väldigt trevlig och slutnotan gick på inte mer än 300 kronor! Så nu sitter jag här med min medicin som jag ska ta två gånger om dagen, två timmar innan matintag. Om mindre än fem dagar lär jag vara frisk.

Hoppas ingen av er är sjuk! Hur är vädret i Sverige förresten? Ruggigt?

4 kommentarer:

  1. Du har min medkänsla!
    Urinvägsinfektion är verkligen inte roligt men om man får rätt antibiotika brukar symptomen faktiskt minska inom ett par dygn.
    Ett tips om du har lätt att få uvi är att när du börjar känna symptom köpa ett rör med c-vitaminbrustabletter och dricka 3-5 glas vatten med en brustablett i varje fördelat över dagen. Eftersom det är mycket mer C-vitamin än kroppen behöver kissar man ut överskottet och urinen blir sur och bakterierna trivs sämre. Detta kombinerat med att dricka mycket har hjälpt mig vid flera tillfällen!

    SvaraRadera
  2. Tack Karina! Det ska jag tänka på nästa gång!

    SvaraRadera
  3. Hej Anna och Kristoffer, låter spännande med era utflyckter, men tråkigt att du fick avbryta denna gång. Jag är för övrigt kusin med Kristoffer! Jan-Einar Nomell, det är jag! Jag följer er, eller din blogg, lite då och då, Vi har kyligt men fint väder här några dagar nu. Var rädda om er, hälsar familjen Nomell

    SvaraRadera
  4. Hej!kära barn. Anna och Christoffer
    vad roligt är att läsa och följa på någon set er. men tråkigt att du inte mår bra Anna, hoppas att du mår bättre nu, man ska alltid vara försiktig inte bada för mycket och ordentligt med kläder, jag tittar varje dag om det finns någon nytt. kram och pussar till er båda plus Karin -god natt. Jag åker den 10 till Chile,vi håller kontakter. natty-natty tack Anna,maggie

    SvaraRadera