onsdag 1 september 2010

Att skapa en känsla av "hemma"

Om man går runt och kikar in i de olika rummen på internatet märker man att det inte finns något rum som är det andra likt, trots att ingen av oss har bott här i mer än två veckor. Jag tror det är så att det blir extra viktigt för en att skapa en trivsam hemmamiljö när landet man bor i är främmande. Man behöver ju en plats i vardagen där man kan undkomma alla nya intryck för en stund och bara få omge sig med sådant man känner till sedan tidigare. Inte för att det inte är roligt att uppleva nytt, utan snarare för att det ibland kan bli för mycket.

I mitt rum har jag satsat på detaljer. Jag har både detaljer från Sverige och några nyinköpta detaljer härifrån Kenya. Framför allt har jag tagit med mig en del av min boksamling! Böcker har alltid fått mig att känna mig trygg och just därför kände jag att jag inte ville lämna all min fina litteratur i Sverige. Jag har också tagit med mig en liten origamitrana som Christoffer har vikt åt mig en gång i tiden. Visste ni förresten att han en gång vek en ros till mig? Det tog honom flera timmar och jag blev väldigt rörd när jag fick den.

Avslutningsvis tänkte jag visa upp lite av de kenyanska föremål jag pryder mitt rum med!

En giraff som jag köpte på en marknad. Försäljarna var otroligt påträngande, man kunde knappt kolla på något utan att de kom fram och började prata med en. De ville veta vad man hette, varifrån man kom och en hel del annat. Sedan när man berättat det lät det "special price, special price, JUST FOR YOU!" Det spelade ingen roll vem man var eller varifrån man kom, man fick alltid specialpris. Priset de satte var såklart ändå för högt. För just den här giraffen lyckades jag i alla fall pruta ner priset en del. Jag fick betala 1050 shilling, vilket är ungefär 100 kr.
Den här fina tavlan köpte jag idag av en man som kommit hit till skolan. Det var svårt att välja vad man skulle köpa, man ville ha allt! För denna fick jag betala 250 shilling, alltså strax under 25 kronor. Billigt! Och den är ganska stor, större än ett A4.
Den här är i samma stuk som den förra. Även denna kostade 250 shilling.

3 kommentarer:

  1. Tack snälla du för den otroligt fina kommentaren. Den gjorde mig verkligen glad! :) Det blev inte två inlägg då det hände lite oväntade saker, men så fort jag har inspiration så skriver jag. Tack igen! Kram!

    SvaraRadera
  2. Aaaaww :) Har du med dig rosen? ^^

    SvaraRadera
  3. Nej, faktiskt inte. Den gick ju inte att vika platt som de andra origamifigurerna, och jag ville inte förstöra den.

    SvaraRadera