måndag 13 september 2010

Toi market

För ett tag sedan tog jag, Karin, Christoffer och några till från internatet en promenad bort till Toi market. Det var första gången vi var där, och det var verkligen en upplevelse! Förutom att Toi market nog är den största marknaden jag någonsin har sett, så är priserna ofattbart låga - och det gäller inte bara priserna som erbjuds lokalinvånarna, utan även turistpriserna. Jag vet inte var marknadsförsäljarna får sina varor ifrån, men folk säger att de kommer från olika humanitära hjälporganisationer. Om detta stämmer, och det kan det nog mycket väl göra, så betyder det att kläder som doneras till sådana organisationer i exempelvis Sverige till slut kan hamna på Toi market! Där vi västerlänningar så småningom köper upp dem igen... Nej, skämt åsido, självklart var vi västerlänningar som besökte Toi market i minoritet, så jag tror nog det fungerar bra i alla fall. Lokalinvånarna får sina kläder, skor och allt vad det kan vara till en billig penning samtidigt som nya jobbmöjligheter skapas för precis desamma. En bra lösning i mina ögon.

Karin med Toi market i bakgrunden.
Karin och Christoffer med alla marknadsstånden runt sig. Lokalpriset på en tröja i ett sådant här stånd skulle jag tippa på är ca 50-100 shilling, alltså 5-10 kronor. Turistpriset, för sådana som mig med andra ord, låg på ungefär 200 shilling i billigaste laget. Jag fick faktiskt med mig en väldigt fin tröja hem för det priset!
Svenskarnas favoritstånd: Converse-ståndet! Här säljs bara Converse-skor. Alla skor presenteras som de ovan, det vill säga hängande i skosnören tillhörande andra skor. Ett par Converse går på ungefär 1200 shilling här (ca 120 kronor). I Sverige skulle ett par Converse kosta kanske 700 kronor, men det beror på modell och färg.
Förresten, Christoffer håller på och kämpar bäst han kan med sin blogg så den lär nog komma upp om någon vecka. Karins bloggadress fick jag inte reda på förrän nyligen. Den är http://livinginafrica.bloggplatsen.se/, men eftersom hon endast vill att de som känner henne ska kunna läsa bloggen är den lösenordsskyddad. Hur som helst vet ni som känner Karin det nu, så ni kan ju alltid fråga henne om lösenord.

5 kommentarer:

  1. Haha alla stavar det olika xD

    SvaraRadera
  2. Men min stavning är den korrekta. Jag kollade upp det på internet.

    SvaraRadera
  3. Man brukar ha mycket kort på sig själv i sin blogg, om man inte har det, funderar jag på, varför? Bara något att tänka på! Kusin Jan-E

    SvaraRadera
  4. Jan-E: Det finns två anledningar till att jag än så länge inte har några bilder på mig själv i bloggen. För det första är det oftast jag som fotar och för det andra tycker jag inte att jag blir så bra på bild. Jag får se om jag lägger upp någon så småningom, men det är inte helt säkert.

    SvaraRadera
  5. För mig är det ju extra kul att titta på din blogg eftersom jag där får se bilder på Karin vilket det ju inte blir så mycket på hennes blogg.

    SvaraRadera